Generhvervelse af kørekort​
ved alle typer frakendelser!

Generhvervelse af kørekort vil være nødvendigt, hvis du har været så uheldig at få frataget dit kørekort.

Det kan ske af forskellige årsager, hvoraf de fleste kommer sig af:

• spiritus/narkokørsel

• kørsel med for høj hastighed.

• vis får tre klip i dit kørekort indenfor en periode på 3 år.

Alle disse grunde er nok til at fratage dig dit kørekort, hvorfor du skal generhverve det hos en køreskole.

Hos Dansk Køre & Førstehjælps skole kan du generhverve dit kørekort sammen med vores undervisere. Du vil modtage den nødvendige undervisning, for at du kan bestå en ny teori- og køreprøve, gerne i første omgang.

Sådan generhverver du dit kørekort

Har du været så uheldig at få frataget dit kørekort, skal du i første omgang søge om generhvervelse af denne hos Borgerservice. Dette har du typisk kun 6 måneder til at gøre,

Der er forskel på processen alt efter om din frakendelse er betinget eller ubetinget, hvilket du kan læse mere om her på siden.

Fra idømmelse til generhvervelse af dit kørekort, har du omtrent 3-6 måneder til at fuldføre din generhvervelse, hvilket indebærer at modtage undervisning samt bestå både teori og praktisk prøve.

Efter at have ansøgt med de rette dokumenter hos Borgerservice, må du vente på en tid til at kunne tage en kontrolleret teori- og køreprøve.

Prisen for at generhverve dit kørekort starter omkring 3.995 kr. Se prisliste her.

Betinget frakendelse

Hvis du får en betinget frakendelse af førerretten, vil du blive indkaldt til en kontrollerende køreprøve af politiet. Denne skal du bestå, før du kan få lov til at beholde dit kørekort efterfølgende. Den typiske frist for at bestå en sådan kontrolleret køreprøve er normalt 3-6 måneder fra forseelse tidspunktet.

Med en betinget frakendelse vil du stadig være i besiddelse af dit kørekort. Inden du kan generhverve kørekortet lovligt, skal du ansøge og bestille tid til dette på Borgerservice. Du vil blive pålagt et prøvegebyr på 890 kr., som skal betales til Færdselsstyrelsen.

Du skal bestå teoriprøven, før du kan tage den praktiske køreprøve og få dit kørekort tilbage.

Ubetinget frakendelse

Får du en ubetinget frakendelse af dit kørekort, skal du aflevere dit kørekort til politiet. Alt efter hvilke færdselsregler, der er blevet brudt, kan du være foruden dit kørekort i 6 måneder til 3 år. I gentagelsestilfælde, vil frakendelsesperioden forlænges.

På samme måde som med en betinget frakendelse skal du bestå en teori- og køreprøve for at få dit kørekort igen.

Proceduren er den samme som en betinget med en ansøgning hos Borgerservice og efterfølgende prøver.

Hvis grunden til, at du har mistet dit kørekort, er spiritus eller narkotika, skal du også gennemføre et ANT-kursus (Alkohol, Narko og Trafik). Dette kursus afholdes ikke af køreskoler, men er lovpligtigt og betales af egen regning.

Du skal have gennemført og få bevis på et ANT-kursus, før du kan ansøge om generhvervelse af kørekort hos Borgerservice.

Kursus i Alkohol, Narko og Trafik

Har du fået frakendt dit kørekort, grundet kørsel i påvirket tilstand, skal du gennemføre et “Alkohol, Narko og Trafik” kursus (ANT-kursus) for at dit kørekort kan generhverves. Kurset er for egen regning og afholdes ikke af køreskolen.

Du kan se hvor du kan tage ANT-kursus i Nordjylland eller læse mere om forløbet her: Alkohol, Narko og Trafik Kurser I Nordjylland.

Prisen er: ​3.995 kr.

Er dit kørekort blevet stjålet eller bortkommet?

Det behøver ikke være på grund af dårlig færdsel på vejene, at du mister dit kørekort. Du kan også være uheldig at det er bortkommet eller du har fået det stjålet.

Skulle det ske, skal du straks henvende dig til Borgerservice og melde dette.

Herefter kan du nemt udfylde en ansøgning om et nyt kørekort. Når du ansøger om dette hos Borgerservice, skal du huske at medbringe gyldig legitimation.

Ofte stillede spørgsmål om generhvervelse af kørekort