Hvad er forskellen på kode 78 og kode 148

Bliv klogere på hvad kode 78 og kode 148 betyder i forbindelse med kørekort.

Kode 78
Link til kode 78
Kørekort med kode 78 betyder, at du har bestået din køreprøve i en bil med automatgear. Det betyder, at du kun har tilladelse til at køre biler med automatgear, og ikke biler med manuelt gear.

Kode 148
Vi har på skolen startet de første hold til kode 148, og det er vores klare opfattelse, at dette er fremtiden. De fleste bilmærker går væk fra manuelle gearkasser, da trafiksikkerheden med automatisk gearkasse øges, og fordi bilen bruger mindre energi. Endvidere bliver vores biler mere selvkørende og reagerer selv på flere trafiksituationer, hvilket kun kan lade sig gøre med en automatisk gearkasse. Kode 148 er en ny regel, som indføres fra 1. juli 2024.

Hvis du har kode 148 på dit kørekort, betyder det, at du har bestået din køreprøve i en bil med automatgear, og du har modtaget minimum 7 lektioners undervisning i at køre med manuelt gear. Du har nu ret til at køre biler med både manuelt og automatgear.

Er det klogt at vælge kode 148?
Kode 148 er en genial løsning, hvis du vil lære at køre begge typer biler. Automatgear er lettere at lære, hvilket kan gøre køreprøven meget nemmere at bestå.

Kode 78, kode 148 eller et kodefrit kørekort

• Kode 78: Du må kun køre biler med automatgear. Du må ikke køre bil med manuelt gear.
  • Kode 148: Du har lært at køre begge typer gearkasser og har ret til at køre med både automatgear og manuelt gear.
  • Kodefrit kørekort: Du har kun modtaget undervisning i manuel gearkasse, men du har ret til også at køre bil med automatisk gearkasse uden at have modtaget undervisning i dette. Derfor mener vi, at kode 148 er klart det bedste og sikreste valg.

Hvis du vil opgradere fra kode 78 til kode 148
Efter 1. juli 2024 kan du opgradere fra kode 78 til kode 148 ved at tage mindst 7 lektioner i manuelt gear.

Hvordan får jeg slettet kode 78?

• Gennemføre 7 lektioner i manuelt gear
  • Mindst 3 af lektionerne skal være på offentlig vej, dog ikke motorvej
  • Dokumentationen skal fremgå af lektionsplanen
  • Der skal udarbejdes en erklæring om undervisningens gennemførelse i ansøgningen P23, som skal godkendes på borgerservice

Til forældre
Er du bekymret for valget vedrørende kørekortets kode samt indlæring og sikkerhed på vejen? Kontakt os gerne på mobil 40784043, så finder vi den rigtige løsning for jer. Kode 148 er klart en god løsning for at sikre, at de kan håndtere begge typer gearkasser.

På vores køreskole vil vi altid sikre høj undervisningskvalitet, så du som forælder kan være 100% sikker på, at dit barn er godt forberedt og kan køre sikkert, uanset hvilken type bil de vælger.

Vi håber, at denne guide har givet dig en klar forståelse af reglerne for kørekort med automatgear samt forskellene mellem kode 78 og kode 148. Vi er her for at hjælpe dig gennem hele processen, så du kan få det kørekort, der passer bedst til dine behov. Du kan også læse mere i Kørekortbekendtgørelsen eller på Færdselsstyrelsens hjemmeside.

Vi står til rådighed og hjælper dig gerne med info om kørekortsrelaterede problematikker.

• Telefon: 40784043